Тільки зовсім недавно я зрозумів найпростішу істину: людина не може стати щасливою, вона нею народжується, так як народжується красивою чи стрункою, чорнявою або сіроокою, і змінити щось уже майже неможливо. Можна перефарбувати волосся, можна змінити обличчя, але...
Найперша моя фотографія, яку я пам'ятаю, - це зі своїм класом. Та було в
шістдесят третьому. Влітку того року згорів сусідський хлопчина, з яким ми разом відкрили каністру з бензином. Я був старшим на півроку, отож, за логікою, згоріти мав я, але доля обрала його. З тієї пори моє лице майже не змінилося. На фотографії серед веселої дітвори, крайнім зліва в третьому ряду стояв я, маленький дідусь. Відтак відлік прожитих років пішов для мене в іншому вимірі, можливо, тому, що народивсь я в п'ятницю, у вечір повного місяця.
Ти теж народилась сімнадцятого числа, тільки в день Варвари. В мій день народження на деревах ще жовтіло листя, а в твій, воно вже лежало під снігом. Людина або народжується щасливою, або народжується для того, щоб зробити щасливим когось.
Мені не було куди подітися від людського осуду, і я знайшов для себе схованку - малювання. То було царство любові, де красиві звірі тішилися неземними пейзажами, а веселі квіти росли на золотих полях, де всі ми були щасливі. Досі мені ввижається той серпневий полудень, коли повітря пливло над степком і полум'я було майже невидиме в цій спеці... майже невидиме в селі на початку серпня.
Потім я зустрівся з тобою. "Це було на початку літа, коли я зайшов до свого приятеля, точніше, до його нареченої. Тоді мені було двадцять два. Тепер майже сорок два і досі я не зустрічав жінки, красивішої за тебе. Так і не зміг чи не мав часу .тебе змалювати. Мабуть, забракло таланту. Як ти могла завернути на мене увагу? Вже потім написав банального вірша, з якого пам'ятаю останні рядки:
...Весна забарилась, і дзвінко
на деревах з'являється перший цвіт.
Для цілого світу ти просто жінка,
для мене ти - цілий світ.
Але це було потім.
Якщо комусь поталанило, то тільки за рахунок іншого; якщо хтось щасливий, то десь поряд нещасний; якщо ви смієтеся, то десь той, для кого ви найрідніший, витирає сльози. Через багато років я напишу:
Багнота і сморід
і сплетені руки
і скам'яніле серце
і ти
десь там
така чиста й незаймана
а мене вже
майже
немає...
Як мені доторкнутись до тебе...
Недопалена сигарета
тліє
як сон
зігрітий еротичною печаллю
і сонна
покрита моєю пустотою
коханка покійника
і ти
десь там
така незаймана і чиста...
Завтра знову прокляну день.
Але це буде через багато років, майже через двадцять.
- Ти багато куриш, в тебе страшенний кашель... - і в очах туга. - Так, - згоджуюся з нею. - Ти ще така красива... - і це вийшло дуже правдиво. В неї давно вже інша зачіска, і їй уже під сорок. - Я не зустрічав красивішої, ніж ти. -1 це правда, і я не знаю, добре це чи погано, я не знаю...
На останні гроші ми купили китайські пензлі, і я радів - такі пензлі! - а ти сміялась, і це тобі так личило, бо ти була схожа на дитину, - а що може бути чистіше, ніж дитячий сміх! Ніяка поезія з ним не зрівняється, та все ж таки я написав тоді:
Яка ж то влада...
Задихаючись від твоїх поцілунків
помирати патроні
твого кохання
Помирати на троні...
Яка ж то влада...
А потім, у Києві, де навчався і куди ти приїхала до мене, падав мокрий сніг, а на тобі було благеньке пальтечко і некрасиві туфлі, в яких тріснула підошва, і ми йшли через вокзальну площу, і я навмисне йшов попереду-збоку, і ти все розуміла. Я, нікчемний студент художнього інституту, йшов поряд із мадонною і соромився цього. Хто мені це пробачить? Коли?
Коли приходиш до мене - заходиш у майстерню. Там давно вже нічого нового для тебе немає, і тобі сумно, і ти мовчиш, але очі, твої очі... Що тобі сказати? Я солдат, який колись добровільно пішов на передній край оборони, потім усі відступили, а я залишився. Мене давно вже потрібно відкликати в тил на переформування, можливо, потім я ще зможу стати в стрій, але не тепер. Не проси мене ні про що... А десь там хтось править балом, і дешеві, некрасиві - чи красиві й дорогі - жінки п'ють шампанське і заливаються дешевим сміхом. Як добре, що тебе серед них ніколи не було і не буде. Інколи мені здається, що це я - скупий лицар, бо маю в кишені найкоштовніший у світі діамант, та про це ніколи ніхто не дізнається.
На початку дев'яносто третього, коли відбулась моя перша персональна виставка в столиці, жінка, яка те все організувала, читала тобі лекцію про те, шо ти давно вже не лейтенантша і повинна виглядати відповідно до чину свого чоловіка. Після вернісажу ми з тобою, стомлені, ще дві години мили фужери. Який чин був у мене тоді? - буфетник? офіціант? рядовий?..
Ми часто пишаємось незаслужено. Так і я пишаюсь тобою. Бо не я створив тебе, не я тебе приручив, ні, це я приручився тобою, це ти день за днем тихим словом, усмішкою очей, стогоном ночі прив'язувала мене до себе, давала можливість порівнювати себе з
іншими і не боялась порівнянь, бо результат знала наперед. Навіть у той, найскорботніший для себе час, коли я навчався на третьому курсі триклятого інституту, коли приїздив додому і тупо годинами мовчав - бо що міг сказати? - ти спокійно дивилась мені в очі і чекала тих слів. Як я міг їх вимовити? А потім, в електричці, я запихав у пельку тобою наготовлені канапки і давився ними, давився образою за тебе. Що я міг тобі сказати...
Вже ніколи
кохана моя
перед ранком
не скажеш
ЗАДУШИ МЕНЕ.
Тільки один начерк твого лиця залишиться. Тебе запитували, чому ти, дружина художника, не маєш власного портрета? "Для чого мені мати портрет, коли я маю художника". Потім ці слова не раз повторював, уже як свої.
А кінець вісімдесятих... Пам'ятаєш? Мої найкращі роки! Час, коли я був ніхто, коли у вежі, де тоді була моя майстерня, кожну добу народжувалось по кілька картин, коли я писав ночами і днями, тверезим і п'яним, інколи спросоння дивився на створене, і в мене паморочилось у голові від передчуття успіху (і від горілки теж..). Кому сьогодні яке діло, в якому стані те все було написане? Більшість із тих картин перетнули океан, і Бог з ними. Ти заходила до мене вранці, перед роботою, приносила їжу і цигарки - "бережи себе...", - як і тепер. Тільки тепер я менше пишу - як і п'ю теж менше.
Потім у нас з'явились гроші, і ми поїхали до Криму. Я написав там понад двадцять світлих і красивих картин. Ми зрідка бували біля моря, бо я не хотів втрачати враження від побаченого. Усі ті картини ти назвала "сентиментальними пейзажами". Але не це головне. Коли ми бували на морі, ти завжди була біля нашої непосидючої доньки, щоб та не втнула що-небудь, а я спостерігав за поглядами чоловіків, якими вони обмацували тебе з усіх боків, і ти відчувала ці погляди, і тобі це було неприємно, а мене розпирало від щастя. Як хотілося підійти до кожного із них і сказати: дивіться, але це тільки моя жінка, вона тільки зі мною, тільки моя.
Під цим небом
пелюстки твоїх пальців
ніколи не торкались
чужого лиця
Ти
мій останній щабель
сходження
в безодню вічності.
Початок дев'яностих, шалений успіх у Франції, продалися майже всі картини, вся серія "Анатомія добра і зла", мене запрошено, я живу в Марселі, в Женеві, прийоми, фуршети, банкіри, княгиня Шаховська возить на якийсь мис біля моря, а потім в "Маіson de Тourisme" на своєму невеликому "Рено", - та все остогиділо, і ми з представником "Аерофлоту" в Марселі (його теж звали Віктором) після дванадцятої ночі, добряче перед тим хильнувши, на бульварі Рабату співали "Місяць на небі, зіроньки сяють...". Гарний був дует. Добре, що все обійшлося, бо полетів би представник головної і єдиної авіакомпанії додому, до рідного Фастова. Так я й не навчився пити французьке вино по-справжньому. А потім літак, митниця, довга черга до контролю, а десь там, по той бік справедливості, ні, вже з того боку печалі, - Ти.
Ти прорвалась через щільний натовп зустрічаючих, ти пролетіла над ними, над валізами тих, хто йшов попереду мене, і ми зустрілись.
І навіть тоді
коли стану білим мороком
не мені вже там
довго ще буде снитися
солодка сіль
твоїх сліз.
Присмак твого поцілунку і сіль твоїх сліз - це і є для мене батьківщина, хоч у Фастові, хоч в Амстердамі.
У тебе так і немає закордонного паспорта, але це не завадило тобі бути зі мною, коли я мерз на фінському кордоні, коли спалював, точніше, мав спалювати картини на словацькому, ти була зі мною в передмісті невеликого Зютфена, де я, немов раб, з ранку до вечора писав те, що потрібно було писати, і в замковій галереї великого Ессена ти теж була зі мною. Це вже була просто робота, яка нічого не давала ні душі, ні тілу, і якби не ти... Виставки, кілометри, готелі, пиво, піцца і ще чорт зна що, знову виставки, вже як самоціль, бо їх можна було робити в полі просто неба - результат той самий. Виставки, як шлях по колу - гроші, зароблені на виставках, витрачаються на інші виставки, та з часом заробленого не вистачає... Добре, що в тебе ще є те шкіряне плаття, яке ти пошила років шість тому...
Мені конче потрібно стати відомим, інакше як я зможу збудувати для тебе ще за життя мармуровий мавзолей, як храм чистоти, в якому буде тільки одна ікона.
Тебе завжди не любили жінки, і це при тому, що на тобі ніколи не було ніяких прикрас, окрім (інколи) камеї в сріблі з моїм профілем. Можливо, це заздрість? Не знаю. Той, хто заплямований, не любить чистого.
І ще. Я відчуваю, що ти йдеш від мене, що ти вже майже пішла, а в мене ще такий великий борг перед тобою!..
Любов може бути й тоді, коли вже немає надії на плотські взаємини. Я маю на увазі ту любов, при якій уже нецікаво, з ким вчора був той, кого ти любиш, цікаво тільки, чи був він учора щасливим? Якщо ні, то вина в цьому тільки однієї людини - твоя, бо ти любиш цю людину і не зміг зробити її щасливою, людину, яка стала для тебе твоєю власною половиною.
Приходить час, коли у нас не стає співбесідників, бо нас уже не цікавлять відповіді, а наші монологи нікого ще не цікавлять. І ми йдемо самі до себе і стаємо одностатевими, ми любимо, зачинаєм і народжуємо у собі, ми - дві половини сфінкса, які народжують вічність. Я не знаю, що робитиму без тебе Там, бо одна половина сфінкса - це тільки посміховисько для комах.
Все, що міг, що повинен був зробити для тебе, - це не образити тебе нічим. Я з тобою - тільки сніг на вершині Кіліманджаро.
Ніхто нічого не зрозуміє в моєму житті - так само, як і в моїй творчості. Як те, про що я думав ціле життя, хтось може осягнути за кілька секунд? Дуже часто я не пам'ятаю самого акту творчості, вже потім, коли дивишся па закінчене полотно, коли сигаретний дим виїдає очі й різкий біль у пальцях повертає тебе до свідомості, тільки тоді відчуваєш - вдалось! Але то тільки передчуття. Коли ти заходила в майстерню і там було на що подивитись, я з тремтінням у серці чекав твого вироку, бо не завжди було про що говорити. Але коли було про що, ти говорила, дуже мало і точно, та завжди про те, про що я тільки здогадувався. Так міг би сказати хіба що Файхер, але в мене немає стільки грошей. Але й тим, хто має гроші, він нічого не скаже, якщо говорити не буде про що. Ти теж не скажеш.
Коли йшла назустріч
кинутий
недбало
смарагд твого погляду
з тремтінням
у серці ховав
ловив його
мов каліка безногий…
Ще й тепер
без нього
ріки течуть руслами моїх щік.
З кимось пливу в тумані, німа тиша, тільки весло хлюпає, і чути як краплі з нього падають у воду, спершу частіше, потім одна по одній, і знову тиша. Це був сон. Зовсім недавно звернув увагу на форму труни - вона схожа на човен. Покійник ніби пливе в човні, опускаються ноги, ноги підіймаються, хтось поправляє плече, і труна здригається, - так здригається човен від удару хвилі.
Мені таки потрібно стати відомим, - бо хто дозволить простому смертному пливти в човні смолоскипом за течією?
Боже! Коли мене не стане - не відбери в неї розуму, не дай збожеволіти...
Страшно думати про те, що в сорок один рік Місіма зробив майже все із того, що встиг зробити до сорока п'яти. Я в цьому віці не зробив майже нічого, і вже немає значення, буде мені колись сорок п'ять, - мені потрібно зробити все.
Раніше я майже ніколи не робив ескізів. Картина народжувалася в собі, потім кілька начерків олівцем - і зразу праця на полотні. Мене мало цікавив результат, тому що сам процес створення картини, коли на полотні ще невидимі для стороннього ока, але для мене вже відчутні перші акорди майбутньої симфонії, був для мене важливішим. Коли переписуєш з ескізу, то дія ця відбувається вже без любові. Любов - це тільки імпровізація.
Перед сімнадцятим жовтня, це вже стало традицією, я від'їжджаю куди-небудь за місто і розкладаю багаття. Потім дістаю з машини скручені в рулони полотна і кидаю їх у полум'я, одне за одним. Раніше цих невдах я викидав просто на
смітник. Та колись, уперше, випадково, одне із невдалих полотен потрапило у вогонь... - полум'я майже не помітне, - одразу йде білий і густий дим, а потім коли починає горіти фарба, з'являється полум'я, майже невидиме, тільки інколи язички його - фіолетові, рожеві, зелені... Магія вогню. Але вона вже не очищує. Це тільки ритуал. Це як бесіда, в якій ти мовчки киваєш головою, посміхаєшся, інколи не в такт сказаному; але тобі все одно, про що говорить співбесідник, і вже потім приходить думка, що то була не мудрість, то була порожнеча. Але ця думка вже не лякає, бо знаєш, що від усього залишиться тільки кольоровий попіл - попіл того, що не відбулось. Та раніше це було очищенням.
Виставка - теж спалювання. Спалювання минулого. Перед цим була велика праця, було життя, було майбутнє - майбутня виставка, але в один із днів все водночас стає минулим, і тільки порожнеча і втома в теперішньому, втома, яка з'являється після того, як остання картина на стіні стане минулим, а потім з'являється порожнеча майбутнього - ти ще не знаєш, що буде завтра, але вчора тебе вже не цікавить.
Останнім часом ти не буваєш на моїх вернісажах. Найменше любові тобі діставалось саме на них.
Повернення до «Слов'янського щоденника» - це як повернення до тебе. Тільки ти єдина знаєш справжню вартість цієї серії, тому що тільки в ній я з тобою. Тільки ця серія - про нас з тобою. Ми могли б мати інші імена, але від цього наша суть не змінилася б, землю, де ми народились, могли б називати по-іншому, так це наша з тобою земля, і де б ми не жили, вже на генетичному рівні ми не зможемо її не любити, і ми в цьому не винні, так, як не винен я, що такий, як є, бо такими були мій батько і мій дід, і донька наша теж така, як я, і вона в цьому не винна. «Хлопчик із квіткою» - це тільки портрет душі мого народу, і в тому, що хлопчик такий, він теж не винен. Я не буду брати патент на випадково винайдений мною малюнок на розтопленому алюмінії, бо я теж притомлений місяцем, як і весь мій народ, і бігати по «інстанціях» не по мені, бо моє мистецтво для мене - це тільки предмет, за допомогою якого, сподіваюся, свого часу я перетну кордон «Імперії духу». Але ще одне. Тут, на Землі, тільки ти моя єдина піддана. тільки ти моя гвардія, що стоїть насмерть під моїм знаменом. І тільки тоді, коли впадеш мертвою, цим знаменом витруть чоботи мої вороги. Та це вже не буде мати значення - коли вмирає гвардія, імператор перестає існувати. Що я буду робити без тебе Там? Але то буде свого часу, коли прийде ПРОЗРІННЯ, коли мене вже не буде цікавити «Портрет коханої жінки художника Я». Він мене вже майже не цікавить, і ця серія - тільки спроба зрозуміти те, чого не сталось у цьому житті, бо те, що станеться ТАМ, мені вже зрозуміле, бо тільки там може бути зрозуміла «Анатомія добра і зла», бо тільки там «я» трансформується в «ми», і тільки звідти ми підемо на інший ступінь як симбіоз із двох, трьох і більше, ми вже підемо з імперії духу. Але стати її громадянином може тільки «я», і що більше «я», то більше шансів, бо тільки воно примушує нас повзти, залишаючи за собою кривавий слід, через поле нашого життя, де наша кров - це тільки добриво, яке потім збагатить урожай посіяного нами.
Так би хотілося бути квіткою на тому полі, простою квіткою, бо я ніколи не розумів краси руж і вже не зрозумію...
Прозріння приходить до кожного в свій час. Інколи приходить тоді, коли вже нічого, або майже нічого, змінити не можливо. Що є мистецтво? Тільки карнавал бездарних і талановитих клоунів, тільки пантоміма нелюбові, - бо хто може любити власне рабство? Особливо сучасне мистецтво, яке є лишень купою розтерзаних душ. Я теж у цій купі, добровільно, як і всі ми. Ми вбиваємо один одного і самі себе заради чужої забави. З
кривавою посмішкою на вустах і з презирством у серці - вклоняємося, тільки тому, що колись в дитинстві нам дуже сподобався відблиск мечів та шоломів, і ми ненавмисне вибрали героїчну форму рабства, а коли зрозуміли його суть, хто більшою, хто меншою мірою, вже було пізно. Прийшло прозріння, і ти розумієш: творчість - це тільки наркотик, без якого настане смерть, і тобі вже пізно лікуватись.
Той, хто назвався творцем - можливо, безпідставно - повинен брати целібат. Тоді він має право на все.
Ти могла бути щасливою у своєму житті, дуже щасливою, якби зустріла у свій час когось менш щасливішого за себе, ти мала бути щасливою, та маєш тільки моє прізвище.
Ваше Сяйво!
О Ваше Сяйво...
Поталанило
тільки мені
біля Вашого Сяйва
зігрітись
Тільки мені...
Все
що від мене залишиться
це тільки
Ваше Сяйво
навколо мене...
Прозріння приходить до кожного свого часу... Яким буде твоє прозріння?
Безжалісно загнаний кінь і смертельно стомлений вершник повільно бредуть по степу єдиною стежкою в надвечір'я... Ми з тобою.
Я з Тобою...